Az idei tanévben az Apáczai-emlékérem diák változatát Viczkó Csaba kapta. Az alábbiakban a díjazott méltatását olvashatjátok osztályfőnöke, Sebőné Bagdi Ágnes tollából.
Az Apáczai Gimnázium fennállása óta nagyon sok kiváló tehetséget nevelt és indított el az úton. Úgy gondolom, hogy Csaba is közöttük van, aki a 2021-2025 időszakban évfolyamának egyik legkiemelkedőbb tanulója volt, akit kitartása és a világ megismerésére törekvő lelkesedése hajtott abban, hogy nem mindennapi eredményeket mutasson fel gimnáziumi éveiben.
Az Apáczai-emlékérem diák változatát Viczkó Csaba kapta
Csabát 2021 tavaszán a felvételin ismertem meg, amikor maszk mögött beszélgettem egy jókedvű, szerény, minden kérdésre helyes választ adó diákkal. Akkor még nem gondoltam, hogy pályám egyik legkiemelkedőbb tanítványával találkoztam. Kimagasló lelkesedéssel érkezett a gimnáziumunkba, érdeklődése mindenre kiterjedt, problémaérzékenységével és precíz feladatmegoldásaival hamar kiemelkedett kortárs csoportjából. Tanulmányai során olyan komplex tudáshálót próbált kialakítani, amely széles rálátást eredményez a világ dolgaira. Csaba gondolkodásának fontos jellemzője, hogy könnyen átlép a tudományok határain, tudása összetett ismeretekre épül. Fáradhatatlanul tanult, minden tantárgyból kiváló eredményt próbált elérni, azokat mind ugyanolyan lelkesen tanulta.
Motiváltsága – bátran mondhatom – a négy év alatt egyetlen hullámvölgyet sem mutatott. Mindig csodálkozva néztem, hogy tud még mindig ilyen kitartó, ilyen lelkes maradni, hogy képes megújuló erővel könnyedén tanulni. Tanáraival és diáktársaival mindig együttműködve, tisztelettudóan beszélt, igazi példaképpé vált az évek folyamán.
Ha most a hallgatóság között ülnék, biztosan örömmel hallgatnám ezt a méltatást Csabáról, bár már azt is gondolnám, hogy kissé talán túlzás, de a tanárnő bizonyára nagyon kedveli a tanítványát, ezért beszél róla ily magasztosan. Mivel nagyon szeretnék objektív maradni, ezért próbálom számadatokkal és elért eredményekkel, konkrét tettekkel megtámogatni az általam elhangzott gondolatokat.
4,98 – számomra egy mindent eláruló szám, szabályosan ugyan, de lefelé kerekítve 4,98. Ez Csaba 4 éves tanulmányi átlaga az Apáczai Gimnáziumban, amely 445 db jeles és 9 db jó érdemjegyből számítható érték. Ez alapján minden év végén és félévkor is kitűnő tanuló, példás magatartású és szorgalmú, összesen 25 évvégi tantárgyi dicséretettel.
Tanulmányi versenyeken elért eredményei önmagukért beszélnek! Kémiából: kétszeres első helyezett az Irinyi János Országos Kémiaversenyen 2022 és 2023-ban, aranyérmes a 2023-as Európai Természettudományos Olimpián (EOES) Lettországban. 2024-ben bronzérmes a Kínában megrendezett Mengyelejev Kémiai Olimpián, 4. helyezett a kémia OKTV II. kategóriában, a Nemzetközi Kémiai Diákolimpián ezüstérmes Szaúd-Arábiában. Az idei kémia OKTV II. kategóriájának 2. helyezettje, a Dürer Kémiaverseny L kategóriájának 1. helyezettje csapatban, a jövő héten Braziliába induló Mengyelejev Kémiai Olimpiai csapat tagja, valamint jelenleg az idei kémiai olimpiai válogató 2. helyén áll. Gimnáziumunkban eddig háromszor kapta meg a legkiemelkedőbb kémiatanulóknak járó Varga Ernő-díjat. A Richter Gedeon Talentum Alapítvány ösztöndíját tavaly év végén nyerte el, amely során havi ösztöndíjjal támogatják tanulmányait.
Tavaly júniusban előrehozott érettségi vizsgákat tett kémiából és németből, mindkét tárgyból 98%-os eredménnyel.
Környezettudatos szemlélete és földrajzi érdeklődése kiemelkedő. Tavalyi tanévben a földrajz OKTV 7. helyezettje, az idei tanévben a HunGeo, földrajzi olimpia válogató 5. helyezettje. Elméleti és gyakorlati tudásának ötvözése az iskolai terepgyakorlatokon is jól megmutatkozott. Ide minden évben kőzet- és ásványhatározóval és terepi felszereléssel érkezik, maga köré gyűjtve az alsóbb évfolyam hasonló érdeklődésű tanulóit, támogatva őket is a terepen megfigyelhető jelenségek tanulmányozásában. Előzetes feladatait, kiselőadásait maximális gondossággal készíti el, illetve adja elő.
Tóth Lászlót, magyartanárának szavait idézem: „Csaba, bár fő érdeklődése a természettudományok, mégis nagy hangsúlyt fektet irodalmi műveltségének fejlesztésébe is, így kialakítva egy széles látókört. Érdeklődése a humán tudományok irányába már nagyon korán megmutatkozott. Olvasottsága, zenei műveltsége, irodalomértése kimagasló. Előszeretettel szólt hozza az irodalomórai elemzésekhez is. Szívesen néz utána extra tudnivalóknak. Az irodalom mellett a nyelvtanban is megmutatkozott tehetsége. 11. évfolyamon bejutott az Implom József Kárpát-medencei helyesírási verseny döntőjébe is, ahol 4. helyezést ért el.”
Osztály és iskolai szinten is együttműködő diák, aki szívesen vesz részt a gimnáziumot népszerűsítő programokon, az iskola kémia bemutatóin kísérletezéssel, de felajánlja segítségét a szaktárgyakból lemaradó diáktársainak, illetve a tananyagon messze túlmutató ismereteket is szívesen megbeszél diáktársaival.
Nagyon sokféle tevékenységben lehetett rá biztosan számítani, mint az év eleji tankönyv-pakolásban, felvételin való segédkezésben, az osztályban folyó barkács munkákban, az iskola épületének felújításakor nyáron több napon keresztül segített a biológia, fizika és kémia szertárak eszközeinek pakolásában, majd ősszel a visszapakolásban. Minden tanév nyílt napján a kémia élményórákon aktívan szerepelt, kísérleteket mutatott be és értelmezett a leendő diákoknak. Az, hogy ilyen kiváló tudású diákot tudunk kiállítani ezeken az órákon, mindenképpen emeli az iskola színvonalát és bizonyítéka a tehetséggondozás sikerességének. Az osztálykarácsonyok is elképzelhetetlenek voltak Csaba által kitalált és kivitelezett kémiai kísérletek nélkül, és a szalagavatóra készített filmben sem maradt el a tűzijáték.
Azt gondolhatnánk, hogy Csaba ennyi iskolai tevékenység mellett már nem is tud kikapcsolódni, nem tud más közösségi kapcsolatokat építeni. Ez szerencsére nem így van, hiszen 2019 óta tagja a Bihari János Táncegyüttesnek. Heti kétszeri kétórás próbái mellett fellépései vannak Budapest kisebb és nagyobb színpadjain, például az Erkel Színházban, a Budapesti Operettszínházban és a Nemzeti Táncszínházban. Természetesen tánctudását nálunk is megmutatta 9. osztályban a palotásban és keringőben is.
Csaba a jövőben a Müncheni Műszaki Egyetem kémia alapszakán tervezi folytatni tanulmányait.
Eredményei, céltudatossága, a tanulás iránti elkötelezettsége és a közösségért végzett munkái alapján ajánlom Csabát a 2025-ös Apáczai-emlékérem elnyerésére.
Sebőné Bagdi Ágnes